Το Αμφιθέατρο της Γόρτυνας έμοιαζε με το Κολοσσαίο

Αρχαίο Θέατρο Γόρτυνας 1Χτισμένο στo NA άκρο της πόλης, το Αμφιθέατρο της Γόρτυνας κατασκευάστηκε σύμφωνα με διάφορες επιστημονικές μελέτες τον 2ο αι. μ.Χ στη Κρήτη. Ο Maffei ισχυρίζεται ότι έμοιαζε με το Κολοσσαίο της Ρώμης, αν και σήμερα είναι επιχωματωμένο σε σημείο που με δυσκολία κανείς αναγνωρίζει την κάτοψη της κατασκευής.

Όπως αναφέρει η Αρχαιολόγος Μαρία Μπρεδάκη στην επίσημη σελίδα του Διαζώματος, σύμφωνα με την περιγραφή του O. Belli, όπως την παραθέτει ο Sanders, το θέατρο ήταν κτισμένο από συμπαγείς και ογκώδεις τοίχους από σύνθετο σκυρόδεμα (concrete) με πλίνθινες εξωτερικές όψεις. Ο εξωτερικός τοίχος ήταν κατασκευασμένος από 56 τόξα σε δύο σειρές, πιθανόν με προστώο στην στρογγυλή κορυφή. Υπήρχαν τέσσερις είσοδοι στους άξονες και στο εσωτερικό δύο διαζώματα. Οι εσωτερικές διαστάσεις είναι 66 μ. στον άξονα βορρά – νότου και 50 μ. στον άξονα ανατολής – δύσης.

Στη δυτική πλευρά αποκαλύφθηκαν τμήματα τοίχου. Πρόκειται πιθανότατα για τα απομεινάρια πρόσοψης η οποία περιβάλλεται από δύο πύργους με εσωτερικές κλίμακες. Εδώ βρισκόταν μάλλον και η κύρια κλίμακα όπου υπήρχε κόγχη με άγαλμα. Η κεφαλή του αγάλματος βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου και έχει υποστηριχτεί ότι απεικονίζει τον Αντονίνο Πίο. Σώζεται και το υπόλοιπο άγαλμα. Πρόκειται για καθιστή μορφή με τήβεννο (την εποχή του Sanders βρισκόταν ακόμη insitu, ενώ σήμερα βρίσκεται στον Αρχαιολογικό Χώρο της Γόρτυνας και στην αυλή έξω από τη Γλυπτοθήκη).

Αν πράγματι απεικονίζει τον αυτοκράτορα, τότε είναι πιθανόν να ήταν ο ίδιος υπεύθυνος για την κατασκευή του αμφιθεάτρου. Έχει όμως υποστηριχτεί και η άποψη ότι πρόκειται για έναν από τους Μεγάλους Ιερείς του Κρητικού Κοινού, τον Volumnius Sabinus, ο οποίος διοργάνωνε αγώνες με αυτοκρατορική άδεια στον 3ο αιώνα μ.Χ.

Ένα άλλο άγαλμα από το Αμφιθέατρο βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Πρόκειται για γυναικεία μορφή με πτυχωτό ένδυμα, η οποία στέκεται πάνω σε ένα αγόρι, με γρύπα δεξιά και φίδι αριστερά. Πιθανολογείται ότι απεικονίζει τη Νέμεση. Θραύσματα από το επιστύλιο του αμφιθεάτρου έχουν διασωθεί. Είναι εξαίρετα λαξευμένα σε ντόπιο ασβεστόλιθο. Διακρίνονται ανάγλυφες μορφές, όπως κεφάλι μέδουσας, λιοντάρι, περιστέρι, κεφάλι κριού και αετός με φίδι. Σύντομη ανασκαφική έρευνα του μνημείου πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα.

Η πηγή του άρθρου προέρχεται απο το «Διάζωμα», ένας αναγνωρισμένος σύλλογος απο τον επιστημονικό χώρο, που επιχειρεί να βοηθήσει τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τους ειδικούς επιστήμονες στην έρευνα, προστασία, αποκατάσταση, ανάδειξη και προβολή των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, καθώς και τη συνάντηση των υπέροχων αυτών μνημείων με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, όπου αυτό είναι εφικτό.

Σκοπός του να προβάλλει την ομορφιά, την πρωτοτυπία, τις αξίες, την γνώση, την σοφία, την αισθητική, την αρμονία των αρχαίων θεάτρων με όλους τους τρόπους: από την διοργάνωση εκδηλώσεων, καμπάνιας για το κάθε θέατρο, υιοθεσίας μνημείων, από το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών – κουμπαράδων για τον κάθε αρχαίο χώρο θέασης και ακρόασης, μέχρι την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Το Διάζωμα βρίσκεται σε απόλυτη συνέργεια με το Υπουργείο Πολιτισμού και φροντίζει για την ωρίμανση των τεσσάρων πρώτων φάσεων που απαιτούνται για την αναστήλωση ενός αρχαίου Θεάτρου. Είναι προφανές ότι για να οδηγηθεί το κάθε αρχαίο θέατρο στην τελευταία φάση – υλοποίηση εργασιών αποκατάστασης – έχουν προηγηθεί διαδικασίες που υποκρύπτουν πολύ μεγάλο μόχθο.

Πηγή: Diazoma.gr